ساعات مناسب خوابیدن

ساعات مناسب خوابیدن

بهترین وقت خوابیدن هنگامی است که هضم معدی انجام گرفته و غذا از فم معده عبور کرده باشد و خواب قبل از این زمان، موجب تمدد و نفخ و رویاهای ترسناک می‌شود.
بهترین ساعت خواب حدوداً از ساعت ۱۰:۳۰ شب تا ۳:۳۰ بامداد می باشد و بیدار ماندن در شب بسیار بد و سحرخیزی ممدوح و شایسته است بنابراین بهترین وقت برای قیام شب و به اصطلاح فقهی شب زنده داری با آنچه طب سنتی در مورد زمان خواب توصیه کرده است منطبق می باشد. وقتی سحر می شود و به صبح نزدیک می شویم، خواب در آن اوقات خاصیت دم زا دارد و تولید دم می کند لذا بیدار بودن در آن اوقات مورد تاکید است و فظیلت نماز شب نیز، نزدیک صبح بیشتر است. بنابراین بهترین زمان خواب بعد از پاسی از شب شروع می شود تا فجر اول، که این زمان را باید استراحت کنید و بخوابید و بعد از آن را می توانید بیدار باشید.
خوابیدن در حال گرسنگی باعث ضعف حرارت غریزی و لاغری بدن می‌‌شود. به همین دلیل، خواب بامداد نیز که دیگر غذای شب هضم یافته و معده خالی شده است مناسب نمی‌باشد.
خوابیدن در زمان بین الطلوعین ، هنگام اذان ظهر و هنگام غروب آفتاب مذموم بوده و نهی شده است.
خوابیدن در روز، خصوصاً در زمستان، باعث ایجاد بیماری‌های رطوبتی و نزله می‌گردد. تباهی رنگ چهره، سستی بدن، احساس کسالت و کاهش اشتها از دیگر عوارض خواب روزانه هستند.
خواب کوتاه قبل از اذان ظهر، قیلوله نام دارد و خوب است .
خواب عصر بلغم زاست و خوب نیست افراد را خسته تر می کند.  افراد صفراوی  فقط مجاز هستند قدری بعد از ناهار خوردن با فاصله بخوابند و با شکم خالی نخوابند تا رطوبت به بدنشان برگردد.
بیشترین ضرر خواب روز متوجه سرد مزاجان است.
خواب روز نمی‌تواند جایگزین خواب شب باشد و افرادی که به خواب روز عادت دارند باید به تدریج تغییر عادت دهند.
خوابیدن در آفتاب به علت تحریک اخلاط و صفرا سبب سنگینیِ دِماغ و سردرد می‌شود.
بیداری بیش از حد موجب از بین رفتن رطوبات اصلی بدن، اختلال هضم، خشکی مغز و احتراق اخلاط می‌شود.
خواب معتدل شش ساعت است و نباید از ده ساعت بیشتر باشد.
محل خواب هر شخص باید بر حسب مزاج هر شخص، از نظر حرارت و برودت در دمای مناسبی باشد.
لباس خواب هر شخص باید متناسب با مزاج شخص و فصل باشد.
خوابیدن در محل خیلی سفت موجب آسیب به عصب می‌شود.
خواب بر زمین سرد و نمناک می‌تواند زمینه ساز برخی بیماریها مثل استرخاء و درد پشت گردد.
مکان خواب باید در تاریکی مطلق باشد لذا استفاده از چراغ خواب در حالت طبیعی به هیچ وجه توصیه نمی شود.
در تابستان در زیر آسمان و فضای باز بخوابید و آسمان را نگاه کنید.

یاحسین

۲۱ دی ۹۴ ، ۱۲:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه طب سنتی و جایگاه آن در علوم پزشکی

عوامل اصلی تخریب کننده مفصل زانو

عوامل اصلی تخریب کننده مفصل زانو

بی شک ورزش کوهنوردی با تمامی لذت‌ها و زیبایی‌های آن همیشه طرفداران بی شماری داشته و خواهد داشت ولی رعایت نکردن برخی اصول اولیه در دراز مدت سبب تخریب مفصل زانو شده و باعث درد فراوان در مفصل زانو خواهد شد.
پیشگیری بهترین راه درمان هر دردی میباشد.
١- کاملترین و بهترین راه تقویت مفصل زانو بدنسازی عضلات چهار سر زانو و همسترینگ میباشد. با تقویت این عضلات فشار زیادی از روی مفصل زانو برداشته شده و بی شک دچار مشکل زانو درد نخواهیم شد.
٢- صعودهای سرعتی و در ادامه فرودهای با سرعت بالا در محیط کوهستان شاید در ابتدا شما رو دچار مشکل نکند ولی در دراز مدت مفصل زانو را تخریب کرده و میتواند هر کوهنوردی را زمین گیر کند.
٣- حمل کوله‌های سنگین یکی دیگر از عوامل تخریب کننده مفصل زانو و همچنین سبب کمردرد خواهد شد. لازم به ذکر است که بیشترین وزنی که هر کوهنورد مجاز به حمل آن میباشد باید حداکثر ١/٤وزن خودش باشد.
٤- استفاده از کفش مناسب کوهنوردی هر فصل با رعایت استاندارهای جهانی یکی دیگر از عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو میباشد.
٥- استفاده از باتوم کوهنوردی در هر صعود و فرودی در محیط کوهستان. بی شک یکی دیگر از مهمترین عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو استفاده صحیح و درست از باتوم کوهنوردی میباشد.
در هنگام فرود بیشترین ضربه و فشار را مفصل زانو با ٥ برابر وزن هر شخص تحمل میکند. یعنی اگر به عنوان مثال وزن شما در حدود ٨٠ کیلو و کوله پشتی شما ٢٠کیلوگرم باشد؛ در هنگام فرود مفصل زانوی شما فشاری در حدود  ٥٠٠کیلوگرم را تحمل میکند؛ ولی با استفاده صحیح از باتوم کوهنوردی علاوه بر حفظ تعادل و نظم در هنگام فرود ٣٠درصد از فشار وارده بر مفصل زانو را بر میدارد.
٦- خوردن مایعات فراوان در هنگام کوهنوردی علی الخصوص خوردن آب سبب هیدراته شدن بدن شده و از آسیب های وارده به مفصل زانو در دراز مدت میکاهد.
٧- کاهش وزن یکی دیگر از عواملی است که علاوه بر حفظ سلامتی بدن هر شخصی سبب پیشگیری از تخریب مفصل زانو خواهد شد.
٨- ریکاوری مناسب پس از هر برنامه کوهنوردی. بهترین و مناسب ترین راه ریکاوری مفصل زانو پس از هر برنامه سنگین کوهنوردی؛ شنا کردن و راه رفتن در آب استخر میباشد.
٩- خوردن قرصهای گلوکوزامین و غضروف ساز فقط و فقط جنبه تجاری و تبلیغاتی داشته و شاید در کوتاه مدت  سبب کاهش درد در مفصل زانو شوند ولی در دارز مدت اثری نخواهند داشت. با رعایت یه رژیم سرشار از غذاهای دریایی و سبزیجات فراوان و همچنین استفاده از تجارب دکترهای تغذیه به سلامت بیشتر مفصل زانو و بدن خود  کمک خواهیم کرد.
رعایت کردن هر کدام از اصول بالا کلید کاهش دردهای مفصل زانو در دراز مدت خواهد شد و شما به عنوان یک کوهنورد بدون هیچ مشکلی از محیط کوهستان لذت خواهید برد.

یاحسین

۱۴ دی ۹۴ ، ۱۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه طب سنتی و جایگاه آن در علوم پزشکی

مضرات آب یخ

مضرات آب یخ

ابو علی سینا:
اگر آب یخ شما را در جوانی بیمار نکند در میانسالی شما را سخت بیمار خواهد کرد.
آب یخ باعث چسبیدن چربی دور عروق قلب شده و عامل انسداد 4 رگ اصلی قلب و سکته یا ایست قلبی میشود.
💛🎄💛🎄💛🎄


 شاید شنیده باشید که افراد جوانی ایست قلبی می‌کنند و از دنیا میروند؛ علت اصلی این اتفاق بد نوشیدن آب یخ است.
♠️👢🌻♠️👢🌻


آب یخ اولین و بزرگترین علت سیروز کبد و نابودی کبد محسوب میشود؛ چون آب یخ باعث چسبیدن چربی دور جداره کبد میشود.
متاسفانه بالای 90 در صد کسانی که در انتظار پیوند کبد هستن  قبلا به نوشیدن آب خیلی خنک عادت داشته‌اند.
در کل نوشیدن آب یخ باعث از کار افتادن لوزالمعده و بیماری دیابت میشود.
آب یخ باعث از بین رفتن عاج روده و معده شده و موجب سرطان دستگاه گوارش میشود.

یاحسین

۰۷ دی ۹۴ ، ۱۲:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
گروه طب سنتی و جایگاه آن در علوم پزشکی