ماه نیسان به تاریخ هجری شمسی و در این سال‌ها بعد از بیست و سه روز که از نوروز بگذرد تقریباً داخل نیسان ماه رومى مى‏‌شوند و ماه نیسان سى روز است. ✅روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند حضرت محمد‏ صلى الله علیه وآله و سلم داخل شد و بر ایشان سلام فرمود و ایشان جواب سلام گفتند پس حضرت صلی الله علیه و آله فرمود که مى‏خواهید دوائى را که جبرئیل به من یاد داده تا محتاج به دواى اطبّا نباشم، به شما یاد دهم؟حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و سلمان و دیگران سؤال نمودند که آن دوا چیست؟ حضرت به امیرالمؤمنین ‏علیه السلام خطاب نمود و فرمود که در ماه نیسان رومى آب باران مى ‏گیرى و هفتاد مرتبه سوره «فاتحة الکتاب» وهفتاد مرتبه «آیةالکرسى» وهفتاد مرتبه سوره «قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ» وهفتاد مرتبه سوره «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلى‏» وهفتاد مرتبه سوره «قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» وَهفتاد مرتبه سوره «قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» وهفتاد مرتبه سوره «قُلْ هُوَاللَّهُ اَحَدٌ» وهفتاد مرتبه «لااِلهَ اِلاَّ اللَّهُ» وهفتاد مرتبه «اللَّهُ اَکْبَرُ» وهفتاد مرتبه «اَللّهُمَّ صَلّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ» وهفتاد مرتبه «سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ للَّهِ‏ِ وَلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ» بر آن می‌خوانی وهفت روز (در برخی از روایات چهل روز آمده) در بامداد و شامگاه از آن آب مى‏‌آشامى.  به حقّ آن خداوندى که مرا براستى بر خلق مبعوث گردانیده است سوگند یاد مى‏‌کنم که جبرئیل گفت که حق تعالى، هر دردی در بدن کسی که از این آب می‌آشامد باشد، برمیدارد و او را عافیت می‌بخشد؛ درد‌ها را از بدن او و استخوانهاى او بیرون کند و اگر در لوح دردى براى او مقدّر شده باشد محو نماید. و به حق پروردگارى که مرا به حقّ فرستاده اگر فرزند نداشته باشد و فرزند خواهد آب نیسان را به آن نیّت بیاشامد او را فرزند روزى گردد و اگر زن عقیم باشد و فرزند نیاورد و از این آب با نیّت بیاشامد فرزند از او بوجود آید و اگر مرد و زن پسر خواهند یا دختر، از آن آب بیاشامند مقصود ایشان به‏ عمل آید. چنانچه‏ حق‏تعالى میفرماید: یَهَبُ لِمَنْ یَشآءُ اِناثاً وَیَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ اَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَاِناثاً وَیَجْعَلُ مَنْ یَشآءُ عَقیماً یعنى حق تعالى مى‌بخشد هر که را خواهد دختران و هر که را خواهد پسران، یا هر دو را به ایشان عطا مى‏‌کند و هر که را خواهد عقیم و بى ‏فرزند گرداند.  حضرت فرمود که اگر کسى سردرد داشته باشد و از این آب بیاشامد صُداع و سر درد او به قدرت الهى ساکن گردد و اگر درد چشم داشته باشد و در چشمهاى خود قطره‏اى از این آب بچکاند و بیاشامد و چشمهاى خود را از آن آب بشوید به اذن خداى تعالى شفا یابد و آشامیدن از آن آب بُن دندان‌ها را محکم گرداند و دهان را خوشبو کند و لعاب بُن دندان‌ها را کم کُند و بلغم را کم کُند و تُخَمه و اِمْتِلا به سبب خوردن طعام و آشامیدن آب به هم نرساند و از بادهاى قولنج و غیر آن متأذّى نگردد و درد پشت و درد شکم بهم نرساند و از زُکام آزار نکشد و درد دندان بهم نرساند و درد معده و کرم معده را زایل گرداند و محتاج به حجامت نگردد و از مرض بواسیر و خارش بدن و آبله و دیوانگى و خُوره و پیسى و رُعاف و قَىّ نجات یابد و کور و لال و کر و زمینگیر نشود و آب سیاه در دیده‏اش نزول نکند و دردى که موجب افطار روزه و نقصان نماز او باشد او را عارض نگردد و از وسوسه‏‌هاى جنّیان و شیاطین متأذّى نگردد.  و فرمودند که جبرئیل گفت هر که از این آب بیاشامد درحالیکه به همه‌ی دردهائى که در مردم است مبتلا باشد؛ از همه‌ی آن‌ها شفا میابد پس جبرئیل گفت به حقّ خداوندى که تو را به راستى فرستاده هر که این آیات را بر این آب بخواند و بیاشامد حقّ تعالى دلش را از نور و روشنى مملوّ گرداند و الهام خود را در دل او وارد سازد و حکمت بر زبان او جارى گرداند و دل او را از فهم و بینائى پر کند و به او از کرامت‌هایی که به احدى از عالمیان عطا نکرده باشد، عطا کند و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خیانت و غیبت و حسد و بَغْى و کبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ایشان نجات یابد و موجب شفاء همه امراض او گردد و اگر در زندان باشد و از آن آب بیاشامد از حبس نجات یابد و سردى بر طَبع او غالب نگردد. آب باران مطلقاً مبارک است و منفعت دارد خواه در نیسان ببارد و خواه در غیر آن، چنانچه در حدیث معتبر از حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام منقول است که بیاشامید آب آسمان را که پاک کننده بدن شما است و درد‌ها را دفع میکند چنانچه حق تعالى مى‌فرماید: وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّمآءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَیُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَلِیَرْبِطَ عَلى‏ قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الأقْدامَ یعنى میفرستد حقّ تعالى بر شما از آسمان آبى براى آنکه پاک گرداند شما را به آن و ببرد از شما وسوسه شیطان را و دلهاى شما را محکم گرداند و ثابت گرداند به آن قدمهاى شما را و در عمل نیسان بهتر است و اگر جمعى هر یک مجموع این سوره‏‌ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند؛ براى آن‌ها فایده ‏اش عظیم‌تر و ثوابش بیشتر است. ✅مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی رحمه الله علیهم.رایانه