گیاه خرفه با اسم علمی Portulaca Oleracea و با نام انگلیسی Purslane از تیره پرتولاکاسه (Portulacaceae) است که برگ های گوشتی و بذرهای سیاه ریز دارد. این گیاه یک ساله است که در مراحل بذردهی به ارتفاعی تا حدود 40 سانتی متر می رسد.
خرفه، شبیه شنبلیله است و برگ های روغنی مانندی دارد، ساقه اش هم مایل به قرمزی است وکاملاً روی زمین پهن می شود. جنوبی ها خیلی از آن استفاده می کنند. بوعلی سینا معتقد است که خرفه حرارت و عطش و صفرا را رفع می کند.
 امام صادق (ع) می فرمایند: بر روی زمین سبزی خوردنی شریف تر از آن نیست و سبزی خوردنی حضرت فاطمه (س) است.
 خواص گیاه خرفه در طب سنتی
* مصرف خرفه گرمی و حرارت را فرو می‌نشاند، همچنین برای رفع و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان بسیار مفید است. بهتر است که از شربت حاوی تخم خرفه یا سبزی خرفه در وعده افطار و سحر استفاده شود.
*  مصرف خرفه، خشکی ،گرمی و حرارت را فرو می نشانند وباعث برطرف شدن و از بین رفتن دردهایی‌که ناشی از حرارت و گرمی در بدن است می‌شود.

* خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه است.
* گیاه دارویی خرفه در درمان اختلالات و التهابات مجاری ادراری موثر است.
* در بسیاری ازکشورها، از قبیل کشورهای عربی همسایه، گیاه خرفه را به عنوان سبزی خوراکی در سبزی فروشی ها به فروش می رسانند و از شیره خرفه و یا له شده برگ ها و ساقه آن به صورت موضعی برای رفع درد، تورم و التیام زخم های سوختگی، کاهش تورم و آبسه ها، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می شود.
* گیاه خرفه در مصرف داخلی قطع کننده و بندآورنده خون ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری های کبدی مفید است.
* همچنین مصرف خوراکی خرفه به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده ها، قطع اسهال و تب استفاده می شود و مصرف خام
 برگ و ساقه خرفه به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درد کلیه مفید است.
* ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می شود.
ادامه دارد...
ا.ابن علی