جلسه آخر راس ساعت5 با قرائت سوره قدر توسط مجری محترم آغاز شد. در پی آن سخنران جلسه، آقای سید مجتبی موسوی از فضیلت سوره‌ی قدر و شب قدر سخن گفتند:

امام صادق(ع): "لیل القدر حضرت فاطمه است." این سوره معروف به سوره‌ی حضرت زهراست. توحید سوره‌ی حضرت علی است. با خواندن این دو سوره در نماز، نمازمان رنگ و بوی ولایت خواهد گرفت.

در شب قدر ملائکه از شب تا به صبح نازل می‌شوند و سلام را برای اهل زمین می‌آورند. وقتی حضرت ابراهیم را در آتش انداختند؛ ملائکه یک سلام برای حضرت ابراهیم آوردند و نتیجه‌ی آن سلام، سرد شدن آتش دنیایی بود.

انسان می‌تواند در شب قدر کاری کند که زندگی‌اش گلستان شود و از آن همه سلام که خداوند نازل می‌کند؛ توشه‌ی دنیا و آخرتش را جمع کند. پیامبر اکرم(ص) به خدا عرضه داشتند که امت‎‌های قبل، عمرهای طولانی داشتند ولی چرا امت من عمر کوتاه دارند؟! خداوند فرمود که ما به امت تو شب قدر را ارزانی داشتیم که برتر از هزار ماه است (هزار ماه برابر با 85 سال است؛ یعنی متوسط عمر یک انسان سالم پیر) و اگر انسان‌ها قدر بدانند و زرنگ باشند؛ میتوانند در یک شب توشه‌ی عمر خود را برچینند.

سبک قرآن---> یک شب---> یک لحظه---> پیمودن راه 85 ساله (جهش با فشردن یک کلید)

حضرت امام جامع‌العرفاست. ایشان طی السماء داشتند. حالا چه میشود که شهید محمودی 12 ساله در آن سن کم همان حرف‌هایی را میزند که امام در سن کهولت آن سخنان را فرمودند. این همان جهش است که خیلی از شهدا به آن نائل شدند.

هرلحظه‌ی ما نباید شبیه لحظه‌ی قبل باشد که اگر چنین باشد ضرر کرده‌ایم. نماز یک تکلیف دومی نباید مثل تکلیف اولی باشد. سال‌های بعد هم باز شب قدر وجود دارد و هر شب قدر ارزش هزار ماه دارد. روایتی از پیامبر است که میگویند؛ هر شب را اگر نیت کنیم میتوانیم شب قدر خودمان کنیم. این یعنی انسان بی‌نهایت است. سه چیز بی‌نهایت اند: خدا، قرآن و انسان.

علت عدم بهره‌مندی ما در شب قدر دو چیز است: 1) اینکه گرفتار گناهان گذشته‌مان هستیم. در دعا میخوانیم و قَعَدَت بی اعمالی... اعمال بدمان دستانمان را بسته است و نمی‌توانیم شب قدر بهره ببریم، فقط مشاهده می‌کنیم. مثل بطری در بسته‌ای که در آب دریا می‌افتد و فقط خیس میشود. پیامبر می‌فرماید: اگر کینه به دلت باشد؛ هیچ بهره نمی‌بری.

2) پابند آینده‌ ایم: خدا آینده ما را می‌بیند و می‌داند که مثلا دروغ میگوئیم و در آینده گناه انجام می‌دهیم. 

اولین قدم برای بهره‌مند شدن، توبه است. توبه سه مرحله است: 1) اعتراف 2) استغفار 3) جبران گناه (ترک گناه)

ما در چاه زمان و مکان اسیریم. خدا و اهل و بیت و شهدا روی درب چاه اند و هم به داخل خارج و هم به محیط پیرامون احاطه کامل دارند. خداوند اصحاب عاشورا را با ویژگی صداقت معرفی می‌کند: قدم صدق فی الدنیا و الآخره... مثل عبدالله، قاسم و حضرت علی اصغر که وفاداری و صداقت خود را به امامشان ثابت کردند. سعید سپر بلای نماز امام شد و 10 تیر خورد و در آغوش امام جان داد. قرآن نیز شهدا را با من المومنین رجال صدقوا ... یاد میکند. درجوشن کبیر نیز داریم یا منجی الصادقین.

بدبخت کسی است که ماه رمضان تمام شود و بخشیده نشود. روزه چندین نوع دارد؛ 1) روزه عوام که فقط از خوردنی‌ها دست میکشند. 2) روزه خواص که جوارح دیگرشان هم روزه اند و گناه نمیکنند. 3) خاص الخاص که فکر و قلب آدم نیز از بدی پاک است.

م. رایانه