تعالیم عالیهٔ اسلام به ما آموخته است که دنیا، گذرگاهی است که باید در آن به تحصیل فضیلت و کسب معرفت پرداخت و دنیا نه محلی برای سکونت؛ که فرصتی برای خوشه‌چینی است. توجه به این اصل اساسی که زندگی دنیا، نه «هدف» بلکه «وسیله» است، می‌تواند به لحظات حیات، رنگ دیگری ببخشد؛ رنگی خدایی، حیات طیّبهٔ الهی.
یکی از موضوعات مهم تمدن اسلامی، موضوع سبک زندگی است که در سال‌های اخیر مورد توجه و مُداقه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) قرار گرفته و در هر فرصتی به تبیین و تشریح آن پرداخته‌اند. حضرت آیت الله خامنه‌ای سبک زندگی را ابزار اصلی و مهم تمدن سازی می‌دانند و می فرمایند:«اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی بگیریم، این تمدن دارای دو بخش ابزاری و حقیقی خواهد بود که سبک زندگی، بخش حقیقی آن را تشکیل می دهد. با پیشرفت در سبک زندگی، اهداف تمدن اسلامی محقق می شود». از طرف دیگر آسیب شناسی سبک زندگی می‌تواند موانع دستیابی به پیشرفت و تمدن نوین اسلامی را به ما گوشزد کند. با شناسایی موانع از طرفی و برنامه ریزی مبتنی بر فرصت‌ها و آسیب‌ها از طرف دیگر، می‌توان به پیشرفت همه‌جانبه رسید.

سال‌های متمادی است که رهبر گران قدر انقلاب، در اولین روز‌های نوروز در حرم مطهّر رضوی به عنوان پایگاه اصلی تشیّع و انقلاب، حضور یافته و به تبیین موضوعات مهم اجتماعی، فرهنکی، اقتصادی و دیگر موضوعات مورد نیاز جامعه می‌پردازند. کتاب حیات طیبه از سری مباحث سبک زندگی اسلامی و منتشرهٔ آستان قدس رضوی است که گزیده‌ای از بیانات معظم‌لّه در زمینه موضوعات فرهنگی و دینی را با محوریت سبک زندگی گرد آوری کرده است. این نوشتار حدود 100 صفحه و دارای پنج فصل با عناوین زیر می باشد:
فصل اول:حیات طیبه؛چیستی و چرایی
فصل دوم: راه دستیابی به حیات طیبه
فصل سوم: میزان پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به حیات طیبه
فصل چهارم:بررسی امکان دستیابی بیشتر به آسایش و رفاه در نظام اسلامی
فصل پنجم:الگوی مجاهدت برای تحقق حیات طیبه
در صفحه 39 کتاب (بخشی از فصل دوم)، بیانات ایشان در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی آورده شده که قسمتی از آن را با هم می خوانیم:
تمدن نوین اسلامی از جه عناصری تشکیل شده است؟
ما اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلامی بگیریم،بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ این جور بگوییم که هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است؛ این محاسبه درستی است، این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و حقیقی است. به هر دو بخش باید رسید.
آن بخش ابزاری چیست؟ بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش‌هایی که ما  امروز به عنوان پیشرفت در کشور مطرح می‌کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزرهای تبلیغ. این‌ها همه بخش ابزاری تمدن است؛ وسیله است. البته ما در این بخش‌، در کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. کارهای زیاد و خوبی شده است؛ هم در زمینه سیاست، هم در زمینه مسائل علمی، هم در زمینه مسائل اجتماعی، هم در زمینه اختراعات...و از این قبیل، الی ما‌شاءالله در سرتاسر کشور انجام گرفته است. در بخش ابزاری علی‌رغم فشارها و تهدیدها و تحریم‌ها و این چیز‌ها، پیشرفت کشور خوب بوده است.
اما بخش حقیقی، آن چیز‌هایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد، که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این بخش اصلی و حقیقی تمدن است؛ مثل مسأله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئلهٔ خط، مسئله زبان، مسئله کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه، این‌ها آن بخش‌های اصلی تمدن است که متن زندگی انسان است.

برای امانت گرفتن کتاب می توانید به دفتر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) مراجعه کنید.

                                                                                      

                                                                                   به نیّتِ نشر اسلامِ عزیز