زنگ خطر را بشنویم. خطر کمین کرده! سرها را از زیر برف بیرون بیاوریم. خطر خود ما هستیم. از خود فرار نکنید که بی فایده است . برخود بتازید که علاج درد است.

زنگ خطر را بشنویم. همه ساکت. صدایی می‌آید، صدایی ترس آلود. نه همه فریاد بزنید، فریاد، فریاد، فریاد. باز هم صدا می‌آید. صدا بلندتر از آن است که در فریادهای ما گم شود. به هوش باشید که خطر در کمین نیست، در کنار ماست.

برای این‌که صدای خطر را بهتر بشنوید از خود بپرسید که چرا از هر چهار ازدواج، یک ازدواج به طلاق می‌انجامد؟ چرا عمده‌ترین دلیل طلاق‌ها، عدم تفاهم میان زوجین عنوان می‌شود؟ چرا آمار طلاق عاطفی در کشور 53 درصد است؟

آیا یکی از دلایل اصلی طلاق‌ها این نیست که زوج‌های جوان ما زندگی مشترک را جدی نگرفته‌اند؟ چند زوج جوان قبل از ازدواج قواعد آن را آموخته‌‌اند؟ آیا ما به این باور رسیده‌ایم که زندگی مشترک قواعدی آموختنی دارد؟

حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی، کارشناس نام آشنایِ مسائل تربیتی در حوزهٔ خانواده هستند که در طی سلسله جلساتی از برنامه  «پرسش و پاسخ تربیتی » در رادیو معارف، به آموزش گام‌های موفقیت در زندگی مشترک پرداخته‌اند. ایشان به دلیل استقبال زیاد مخاطبان و نیز نیاز شدید جامعه به چنین مسائل آموزشی، دورهٔ پنج جلدی کتاب «تا ساحل آرامش» را بر اساس این برنامهٔ رادیویی، به زیور طبع آراسته و در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند.

آگاهی از قواعد زندگی مشترک را باید در دو بُعد بررسی کرد. بعد اول آگاهی از قواعد کلی حاکم بر زندگی مشترک است که دختران و پسران جوان ما باید پیش از ازدواج از آن مطلع شوند. سه جلد ابتدایی این مجموعهٔ ارزشمند به بیان 28 گام موفقیت در زندگی مشترک پرداخته و عهده‌دار آموزش این قواعد کلی است. بعد دوم هم آشنایی با نحوهٔ اجرای آن قواعد در شرایط گوناکون است. یعنی کارِ کارگاهی. مولف در دو جلد 4 و 5 این مجموعه، با پاسخ به پرسش‌های مخاطبان، این بعد را نیز به صورت کاملا کاربردی، آموزش می‌دهد.

قصد داریم در این هفته و هفته‌های آتی، به ترتیب، این پنج جلد کتاب را به شما خوبان معرفی کنیم.

«تا ساحل آرامش 1»

مؤلف  ابتداً در یک پیش گام از اهمیت یادگیری قواعد زندگی مشترک سخن گفته است؛ چرا که مخاطب با دانستن جایگاه زندگی مشترک، انگیزهٔ بیشتری برای عمل کردن به 10 گام موفقیت مطرح شده در این جلد را به دست آورده و ما این گام‌ها را برای پیمودن می‌خواهیم و نه درجا زدن. 

هر کدام از این 10 گام، در فصولی جداگانه معرفی، تبیین و تشریح شده و از آنجا که دین برای مدیریت زندگی مشترک (و البته کلیهٔ امور) کافی است؛ نگارش این گام‌ها مبتنی بر معارف دینی صورت گرفته است. شواهدِ دینیِ منطبق با هر گام، در پاورقی‌ها آورده شده که برای فهم کامل‌تر مطالب، از مطالعهٔ آن‌ها غافل نشوید.

 

گام(فصل) اول: هدف زندگی را فراموش نکنیم

گام دوم: نشانهٔ موفقیت در زندگی مشترک چیست؟

گام سوم: قرار دادن یک معیار ثابت در زندگی

گام چهارم:پُر نگه داشتن کانون خانواده از معنویت

گام پنجم: قرار دادن خود در جایگاه مشخصِ هستی

گام ششم: تلاش برای شناخت روحیات و حساسیت‌ها

گام هفتم: همان‌طور برخورد کنیم که دوست داریم با ما برخورد کنند

گام هشتم: شکارچی عیب‌هایمان باشیم

گام نهم: انتقاد پذیری

گام دهم: محبت، روح زندگی

 

قسمتی از گام دوم(صفخهٔ 36) را با هم می‌خوانیم:

... اما برای این‌که دو نفر در کنار هم احساس آرامش کنند، باید در اخلاق و عقاید هم‌تای هم باشند که در زبان دینی به این هم‌تایی «کفویت» گفته می‌شود. اگر یکی از دو پایهٔ کفویت؛ یعنی هم‌سویی در اخلاق یا عقاید، استحکامِ لازم را نداشته باشد، ساختمان زندگی دچار تزلزل خواهد شد. وقتی زن و شوهر خلقیات متفاوتی داشته باشند، بنای سازش هم نخواهند داشت. موافق بودن در عقاید و اخلاق موجب می‌شود بسیاری از دغدغه‌های زائد از زندگی انسان بیرون رفته و دلِ انسان مشغولیت‌هایی بیش از آن‌چه مربوط به هدف آفرینش او می‌شود نداشته باشد.

خلقیاتِ متفاوت؛ یعنی این‌که آن‌چه مرا عصبانی می‌کند، در همسرم حالت خاصی ایجاد نکرده یا حتی حالتی متضادّ با حالتِ من تولید کند. اگر من نسبت به مسأله‌ای حساسیت مثبت دارم، همسرم نسبت به آن بی‌قید بوده و یا حساسیت منفی داشته باشد. اگر چیزی به من احساس خوش‌بختی می‌دهد، به همسرم احساس خاصی نداده یا احساس بدبختی بدهد و...

معمولاً خلقیات ریشه در عقاید دارد. وقتی نوع نگرش زن و مرد به دین و خدا و زندگی و آخرت و ... متفاوت باشد، در بسیاری از نقاط زندگی به هم برخورد می‌کنند.

جهت امانت گرفتن این مجموعه به دفتر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) مراجعه کنید.

                                                                                   به نیّتِ نشر اسلامِ عزیز