بی شک ورزش کوهنوردی با تمامی لذت‌ها و زیبایی‌های آن همیشه طرفداران بی شماری داشته و خواهد داشت ولی رعایت نکردن برخی اصول اولیه در دراز مدت سبب تخریب مفصل زانو شده و باعث درد فراوان در مفصل زانو خواهد شد.
پیشگیری بهترین راه درمان هر دردی میباشد.
١- کاملترین و بهترین راه تقویت مفصل زانو بدنسازی عضلات چهار سر زانو و همسترینگ میباشد. با تقویت این عضلات فشار زیادی از روی مفصل زانو برداشته شده و بی شک دچار مشکل زانو درد نخواهیم شد.
٢- صعودهای سرعتی و در ادامه فرودهای با سرعت بالا در محیط کوهستان شاید در ابتدا شما رو دچار مشکل نکند ولی در دراز مدت مفصل زانو را تخریب کرده و میتواند هر کوهنوردی را زمین گیر کند.
٣- حمل کوله‌های سنگین یکی دیگر از عوامل تخریب کننده مفصل زانو و همچنین سبب کمردرد خواهد شد. لازم به ذکر است که بیشترین وزنی که هر کوهنورد مجاز به حمل آن میباشد باید حداکثر ١/٤وزن خودش باشد.
٤- استفاده از کفش مناسب کوهنوردی هر فصل با رعایت استاندارهای جهانی یکی دیگر از عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو میباشد.
٥- استفاده از باتوم کوهنوردی در هر صعود و فرودی در محیط کوهستان. بی شک یکی دیگر از مهمترین عوامل پیشگیری کننده از تخریب مفصل زانو استفاده صحیح و درست از باتوم کوهنوردی میباشد.
در هنگام فرود بیشترین ضربه و فشار را مفصل زانو با ٥ برابر وزن هر شخص تحمل میکند. یعنی اگر به عنوان مثال وزن شما در حدود ٨٠ کیلو و کوله پشتی شما ٢٠کیلوگرم باشد؛ در هنگام فرود مفصل زانوی شما فشاری در حدود  ٥٠٠کیلوگرم را تحمل میکند؛ ولی با استفاده صحیح از باتوم کوهنوردی علاوه بر حفظ تعادل و نظم در هنگام فرود ٣٠درصد از فشار وارده بر مفصل زانو را بر میدارد.
٦- خوردن مایعات فراوان در هنگام کوهنوردی علی الخصوص خوردن آب سبب هیدراته شدن بدن شده و از آسیب های وارده به مفصل زانو در دراز مدت میکاهد.
٧- کاهش وزن یکی دیگر از عواملی است که علاوه بر حفظ سلامتی بدن هر شخصی سبب پیشگیری از تخریب مفصل زانو خواهد شد.
٨- ریکاوری مناسب پس از هر برنامه کوهنوردی. بهترین و مناسب ترین راه ریکاوری مفصل زانو پس از هر برنامه سنگین کوهنوردی؛ شنا کردن و راه رفتن در آب استخر میباشد.
٩- خوردن قرصهای گلوکوزامین و غضروف ساز فقط و فقط جنبه تجاری و تبلیغاتی داشته و شاید در کوتاه مدت  سبب کاهش درد در مفصل زانو شوند ولی در دارز مدت اثری نخواهند داشت. با رعایت یه رژیم سرشار از غذاهای دریایی و سبزیجات فراوان و همچنین استفاده از تجارب دکترهای تغذیه به سلامت بیشتر مفصل زانو و بدن خود  کمک خواهیم کرد.
رعایت کردن هر کدام از اصول بالا کلید کاهش دردهای مفصل زانو در دراز مدت خواهد شد و شما به عنوان یک کوهنورد بدون هیچ مشکلی از محیط کوهستان لذت خواهید برد.

یاحسین