از آنجا که در عصر غیبت، مهمترین وادی از سبک زندگی، سبک زندگی مهدوی و آمادگی واقعی و همیشگی برای لحظه ی شیرین ظهور حق، است لذا قصد داریم بیابیم که سبک زندگی خود را چگونه براین اساس استوار کنیم، حتی زندگی ساده‌ی روز مره‌ی خویش را.
به همین جهت است که باید به مطالبات مشترک خانواده و فرهنگ مهدویت، دقت کنیم.

مطالبات مشترک فرهنگ مهدویت و فرهنگ خانواده

خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که حداقل با حضور دو نفر شکل می‌گیرد، اما از دیدگاه تربیتی و فرهنگ دینی، خانه و خانواده جهانی کوچک، با فرهنگ، قوانین و نظام خاصّ خود می‌باشد.

فرهنگ آسمانی مهدویت و دولت امام عصر(عج) نیز، خود دارای فرهنگ و نظام خاص با خصوصیات منحصر به فرد می‌باشد. در مقام مقایسه بین فرهنگ خانواده و تمدن مهدوی و طی یک بررسی اجمالی میان مطالبات آن دو، اشتراکات و اهداف همسوی متعددی به چشم می‌خورد. نزدیکی مطالبات و اهداف خانواده و دولت مهدوی و ارتباط تنگاتنگ این دو ما را بر آن داشت تا با شمارش شانزده نمونه از این مطالبات و نقاط مشترک گامی در جهت تقویت فرهنگ خانواده در راستای همسویی هر چه بیشتر با فرهنگ مهدوی برداریم و از این طریق به تربیت سربازان مهدوی در خانواده‌های خود به عنوان سنگرهای معنویت و ولایت بپردازیم.

اینبار بصورت تیتروار، این شانزده مورد کلیدی را نام برده و در مرتبه‌های بعدی، به یاری خدا و امام زمان علیه السلام، هر عنوان را جهت بهره برداری علاقمندان، توضیح خواهیم داد.

این عناوین عبارتند از:
1-فرهنگ امیدواری و پرهیز از یاس 2-عدالت محوری 3-عزت مندی و عزت پروری 4-آرامش و رفاه 5-صلح و امنیت 6-اصلاحگری 7-سلامت و بهداشت روانی 8-پاکی دلها از کینه و دشمنی 9-مسئولیت پذیری و درد مردم داشتن (و احساس مسئولیت نسبت به آینده)  10-دوستی، عشق و محبت 11- دانش محوری 12-شجاعت و دلاوری ۱۳-خردورزی و تربیت عقلانی ۱۴- آرمان گرایی ۱۵- شرک زدایی ۱۶-بسط و نشر کلمه‌ی توحید

برگرفته از کتاب خانواده مهدوی
نوشته‌ی: مهدی نیلی پور

ع.س.حسینی