طبیعتاً هر پدر و مادری طالب آن هستند که فرزند صالح و سالمی را تحویل جامعه‌ی بشری دهند تا در راه اعتلای ارزش‌ها و خدمت به بشریت بیشترین و مؤثرترین گام را برداشته باشند. این تشنگی از یک سو و ورود راه‌کارهای غیر دینی و غیر سالم به جوامع دینی و اسلامی از سویی دیگر، ناخودآگاه والدینِ راغب به تربیت صحیح را در یک مسیر غیر مقبول و ناخواسته قرار داده و آرام آرام آن‌ها را از اهداف اولیه دور یا منصرف می‌نماید.

با ملاحضه‌ی این دو اشاره است که حجت الاسلام و المسلمین محسن کاظمی به توفیق الهی مجموعه‌ی چهار جلدی «چگونه فرزند نابغه داشته باشیم » را بر اساس ادلّه‌ی دینی و یافته‌های عقلیِ جهت‌دار، به نگارش آورده و در اختیار طالبانِ تربیت فرزند قرار داده است تا با بهره‌مندی از آن بتوانند در عین حفظ ارزش‌های دینی، بهترین و سودمندترین تربیت را داشته باشند. ان‌شاءالله

نویسنده در جلد اول کتابِ «چگونه فرزند نابغه داشته باشیم» ابتدا به بررسی تأثیرات رزق حلال و حرام بر نطفه و ادعیه‌ی وارده در طلب فرزند صالح پرداخته و پس از آن به بیان توصیه های عمومی و غذایی برای 9 ماه بارداری پرداخته است.

نگارنده در ادامه به بیان عوامل مربوط به زیبایی فرزند، آسانی وضع حمل، آداب وقت ولادت و نامگذاری کودک و سپس به بررسی گریه کودک در 4 ماههٔ اول و دوم و سوم پرداخته است. ادعیه‌ی مجرّب برای بیماری‌های کودک، راه‌های زیاد شدن شیر مادر، بررسی زندگی نوابغ، و چگونگی پاسخ به سؤالات کودک و رفتار سازی نیز بیان شده است.

پس از آن ،نویسنده به بررسیِ خصوصیات هر دوره از زندگیِ کودک و آموزش‌هایی که باید در این دوره به او داد، پرداخته که خود بخش مهمی از کتاب است .خصوصیات شش ماههٔ اول و شروع آموزش‌های کلّی، خصوصیات شش ماههٔ دوم و آموزش‌های آن و...تا خصوصیات کودک از 7 تا 8 سالگی و آموزش‌های پیرامون این سن که مطالبی بسیار خواندنی و جدید را در‌بر‌ دارد.

 در بخش انتهایی کتاب، نویسنده در مورد کیفیت رفتار و گفتار صحیح با فرزندان، روش و اصول کلّی آموزش، روانشناسی کودک از روی نقاشی، اسباب بازی کودکان، تشخیص میزان هوش کودکان و چگونگی ارتباط با کودکان باهوش را آموزش داده است.

بخشی از جلد اول را با هم خوانده و ان‌شاءالله هفته‌های آینده جلدهای بعدی این مجموعه را نیز معرفی خواهیم کرد.

 

صفحهٔ 105-106 کتاب

آموزش‌های کلی کودک از شش ماه سوم:

-         ...

-         او را با مکالمهٔ جهت‌دار وارد مجموعهٔ خود کنید مثلاً چنانچه قرآن خواند یا به زبان انگلیسی مکالمه کرد او را تحویل بگیرید تا در همان جهت استعداد های خود را بسیج کند.

-         سعی کنید از دستوراتش تعابیر نیکو ساخته و آن‌ها را انجام دهید و از رفتارش سرپیچی نداشته باشید تا کودک آرامش کافی و لازم را برای ماه‌های بعدی داشته باشد. و از عصبانی کردن او جداً پرهیز کنید.

-         در ترغیب و تشویق زیاده روی ننمایید و سعی کنید همیشه ابزار تشویق را حفظ نمایید.

-         همبازی های او را خوب بشناسید و کسانی را که از آن‌ها مطمئنید با او همراه کنید و از رقابت ایجاد کردن در سرعت و کیفیت غافل نباشید

-         نسبت به پرخاشگری او بدبین نباشید و اصلاً آن را بد تلقی نکنید؛کودک را آزاد بگذارید.

-         در گرفتن اشیاء و ندادن او را ملامت نکنید، طبیعی است؛ و بدانید اگر حساسیت نشان ندهید این حالت به صفت سخاوت می‌تواند تبدیل شود«دادن و نگرفتن».

-         اگر حسادتی از او مشاهده کردید اصلاً یاد آوری نکنید این مثل حسادت است نه صفت قبیح حسادت. این رفتار کودک در این سن یک انضباط نفسانی و انحصار خواهی است که آرام آرام عقلایی می‌شود لذا چنانچه آن را به صفت حسادت محکوم کردید، کودک خود را ناخواسته به این صفت مبتلا کرده‌اید.

-         ...

برای امانت گرفتن کتاب می‌توانید به دفتر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) مراجعه کنید.  

 به نیّتِ نشر اسلامِ عزیز