با سلام. با توجه به نزدیک شدن به سال جدید و تمایل عده زیادی برای تغییر وزن ،اکنون که به شناختی کلی نسبت به مزاجها رسیده ایم، وقت آن است که براساس این شناخت وزن ایده آل خود را نیز بیابیم.

از دیدگاه طب سنتی چاقی  از افزایش رطوبت(تری) و لاغری از افزایش خشکی در تن ناشی می‌شود.
افزایش تری میتواند مربوط به یک فرد بلغمی باشد یا دموی. برعکس افزایش خشکی هم میتواند مربوط به یک فرد صفراوی باشد یا سوداوی. با توجه به مزاج شخص نحوه درمان متفاوت خواهد بود.همانطور که میدانید در طب سنتی درمان بصورت برعکس صورت می‌گیرد. یعنی به طور کلی جهت درمان چاقی نیاز است که رطوبت را در تن کاهش دهیم و بالعکس جهت درمان لاغری باید رطوبت را به تن برگردانیم.
در این بخش با تفکیک کردن مزاج ها ، درمان هریک را توضیح خواهیم داد:
** درذهنتان شخصی را درنظر بگیرید با قد۱۷۰ سانتی متر، براین اساس وزن ایده آل هر مزاج را تعریف میکنیم.
 دموی ها:

یک فرد دموی استعداد چاقی فراوانی دارد.ضمن اینکه معمولا بسیار خوش اشتها است.به همین دلیل معمولا اضافه وزن دارند.برای یک دموی با توجه به پیش فرض بالا وزن ایده آل بین۷۷تا ۸۰ کیلو است.
حال اگر یک دموی مزاج از وزن ایده آل خارج شد اقدامات زیر را جهت کاهش وزن باید انجام دهد:
۱-رژیم ترک ناهار به مدت ۴۰ الی ۱۲۰ روز
۲-خوردن آب یخ خوردن و آب بین غذا ممنوع است و تا حد امکان یک الی دو ساعت بعدغذا آب بنوشد.ضمنا خوردن هرچیز سرد(منظوردمای جسم است)برایش مضراست.
۳-کاهش جدی سردیها مخصوصا سرد و ترها
۴-انجام ورزش نیمه سنگین بصورت روزانه
۵-بادکش روی شکم یک شب در میان ۴۰ مرحله هر بار نیم ساعت.
۶- هر شب با روغن سیاه دانه شکم چرب شود.
۷- روغنهای گرم از قبیل کنجد، زیتون و حیوانی(گاوی) مصرف شود.
**توجه:بهترین زمان برای کاهش وزن دمویها اول فصل پاییز و دوم زمستان است.به این دلیل که نیازشان به خوراک سردیها کمتر است.
صفراویها:

یک فرد صفراوی معمولا استعداد چاقی ندارد و به ندرت آن هم در سنین بالا دچار چاقی های موضعی میگردد. بیشتر صفراویها قصدچاق شدن دارند.چراکه پایه بدنشان گرم وخشک است.با پیش فرض گفته شده یک صفراوی معتدل باید وزنی در حدود ۶۸ تا ۷۲ کیلو داشته باشد. اگر وزن کمتری داشته باشد با خوراکی های مربوط به مزاج سرد و تر میتواند به وزن ایده آل خود برسد.اما باید توجه داشته باشد که اگر زیاده روی کند معده اش سرد میشود و فقط معده اش جلومیاید و کل اندام چاق نمیشود.برای اینکار باید از سردیهای آرام همراه با گرمی آرام استفاده کرد:مثلا یکی از موارد زیر را ۴۰ الی ۱۲۰ روز به عنوان دارو استفاده کند تا به وزن ایده آل برسد.
۱-یک لیوان شیر طبیعی به همراه کمی عسل یا خرما
۲-یک لیوان ماءالشعیر طبی به همراه کمی عسل
**طرز تهیه ماءالشعیرطبی:۱۴ لیوان آب+یک لیوان جو را حرارت میدهید تا زمانی که جو بشکفد بلافاصله صاف کنید و در یخچال نگه دارید.
۳-شبی یک لیوان عرق کاسنی با کمی عسل
**بهترین فصل برای صفراوی ها زمستان است.

ادامه دارد...
ا.ابن علی