در ادامه مطلب سبک زندگی12، قرارمان به بررسی مطالبات مشترک فرهنگ خانواده و فرهنگ مهدویت بود که این هفته و هفته آینده به بررسی مورد دوم آن یعنی عدالت محوری می‌پردازیم. 

2) عدالت محوری

از مؤلفه‌های اساسی فرهنگ انتظار و مهدویت عدالت دوستی، عدالت محوری و سرشار سازی زمین از عدالت است. اندیشه مهدویت نه تنها با شعار عدالت که با حقیقت عدالت و قسط گره خورده است، به گونه‌ای که نام مهدی برای بشریّت، تداعی کننده‌ی عدالت حقیقی و پایدار می‌باشد.

در دعای ندبه می‌خوانیم: (أینَ المرتَجی لإزالَةِ الجَورِ وَالعُدوانِ.)

"کجاست آن منبع امید برای برطرف کردن ظلم و ستم و دشمنی‌ها."

امام صادق(ع) می‌فرمایند:

        (ما یکون هذا الأمر حتّی لا یَبقی صِنفٌ مِنَ النّاس إلّا قَدوُلُّوا عَلَی النَّاس حَتّی لا یقولَ قائلَ قائلٌ إنَّا لَو وٌلِّینَا لَعَدَلنَا ثُمَّ یقوم القائمُ بِالحَقِّ وَالعَدل.) "امر فرج تحقق نمی‌پذیرد تا اینکه هر صنفی از مردم به حکومت برسند تا اینکه نگویند اگر ما به حکومت می‌رسیدیم با عدالت رفتار می‌کردیم! سپس قائم قیام می‌کند و با حق و عدالت حکومت می‌نماید."

        (إنَّ قائماً... وَاللّه لَیَدخُلَنَّ عَلَیهم عَدلُهُ جَوفَ بُیُوتِهِم کَما یَدخُلُ الحَرُّ و القَرُّ.)

"به خدا قسم قائم ما (مهدی) عدالت خویش را تا درون خانه‌های مردم وارد می‌کند همانطوری که هوای گرم و سرد به درون آن خانه‌ها وارد می‌شوند."

در  دعای غیبت می‌خوانیم:

        (ألّلهمَّ و أحیِ بِوَلیِّکَ القُرآنَ... حَتّی لا یَبقی حَقٌّ إلّا ظَهَرَ ولا عَدلٌ إلّا زَهَرَ.)

"بارالها! به وسیله‌ی ولیّت قرآن را زنده کن... تا آنجا که حقّی باقی نماند جز آن که آن را ظاهر سازد و عدلی نباشد جز آن که آن را شکوفا نماید."

در جامعه‌ی به ظاهر کوچک خانواده‌ی مهدوی نیز لزوم اجرای عدالت مورد عنایت قرار گرفته، چنانچه امام زمان(عج) عدالت را نه تنها در جامعه بلکه در فضای خانه‌ها نیز داخل می‌کنند.

ع.س.حسینی