سپاس و ستایش حضرت پروردگار را که باب تربیت را به روی بندگان خویش گشود و مهربان‌ترین انسان‌ها یعنی پیامبران و اولیائش را واسطهٔ وصول جذبات رحمانی و رحیمی تربیت خویش قرار داد و بعد از آن‌ها پدران و مادران و مربیانِ مطیعِ او را لیاقت بخشید تا با زبان گویا و رفتار پویا فرزندان خویش را در غالب شریعت تربیت نموده و به فیض درکِ حضورِ حضرت حق برسانند.

مقام تربیت مقامی الهی، عمل تربیت عملی ربوبی و هدف از تربیت درک مقام عالیِ توحید دانسته شده اما در عالم تربیت و مسیر تکاملیِ آن، چه کنیم ها و چه نکنیم های بسیاری وارد شده که گاهاً مربی و متربی را در تناقضات فراوانی گرفتار می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن کاظمی مؤلف مجموعهٔ 4 جلدی «چگونه فرزند نابغه داشته باشیم؟» در جلد دوم این مجموعه، برای انتقال مطالبِ تربیتی روش دیگری برگزیده و ابتدا با طرح سوال، در ذهن خواننده اشتیاق به شنیدن پاسخ را فراهم نموده وپس از آن به ارائهٔ پاسخ می‌پردازد.

سؤالات کتاب، بسته به موضوع طبقه بندی شده و در دو بخشِ کلی تنظیم شده‌اند.

بخش اول: رشد و بالندگی در کودکان

در این بخش از کتاب به سؤالات مربوط به 14 موضوع  پاسخ گفته شده است؛ از جمله:

اولین لحظه‌های زندگی کودک ـ نام‌گذاری کودکان ـ اخلاق در کودکان ـ دورهٔ پذیرش مسائل اخلاقی و تربیتی ـ روش‌های تربیتی در سنین مختلف ـ تنبیه و تشویق ـ عزّت و شخصیت حقیقی کودکان و...

بخش دوم: رفع نابسامانی‌های روحی و روانی در کودکان

نویسنده در این بخش برخی از نابسامانی‌های رفتاری کودکان را با شیوهٔ پرسش و پاسخ  تبیین کرده و پس از آن والدین و مربیان را با نحوهٔ برخورد صحیح، آشنا کرده است. از نابسامانی‌های روحیِ بررسی شده در این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بداخلاقی در کودکان ـ دروغ‌گویی کودک ­ـ عیب‌جویی کودک ـ لاف‌زنی کودک ـ حسادت کودک ـ دزدی در کودکان و ...

مطلب زیر برگرفته از بخش دوم کتاب است (موضوع لاف‌زنیِ کودک):

...

سوال6- چه عوارضی از این لاف‌زنی ناشی می‌شود؟

-         -شخص به جای به دست آوردن یک شخصیت صحیح و واقعی، در پی شخصیت کاذب است و هیچ وقت هم بدان نایل نمی‌شود.

-         -شخص مبتلا به لاف‌زدن هیچ‌وقت در درس و مباحث علمی توفیق کسب نخواهد کرد چرا که بستر لاف زدن برای او گرم‌تر است.

-         ـ لاف‌زن‌ها اگر چه کمتر به تخریب شخصیت دیگران می‌پردازند ولیکن در محیط‌های علمی و فکری که لاف اعتباری ندارد، چاره‌ای به جز عیب‌جویی و تخریب شخصیت دیگران برای ابراز شخصیت خود ندارند.

-         اگرچه در میان جمع است ولیکن جمع با او نیست و معمولاً در امور اعتباردار از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

-         در موارد زیادی برای چرب کردن و زیبا نشان دادن واقعیتی به دروغ تمسّک می‌نمایند و به دروغ پردازی مبتلا می‌شوند.

...

 

برای امانت گرفتن کتاب می‌توانید به مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) مراجعه نمایید.

 

به نیت نشر اسلام عزیز