سلام. امروز در نظر داریم به چند راهکار ساده ولی کاربردی و مؤثر در ایجاد و افزایش صمیمیت در روابط دو همسر در خانواده بپردازیم. امیدواریم مفید و مؤثر واقع شود. بحث را با این مقدمه شروع می‌کنیم. بر خلاف دیدگاه رایج مکاتب غیر اسلام که به خانواده به عنوان یک شرکت تعاونی نگاه می‌شود که در آن روابط، محدود به سهم و وظایف است، اسلام  تاکیید فراوان بر صمیمیت در رابطه‌ها دارد و کارهایی که هر فرد در خانواده‌می تواند انجام دهد که منجر به ایجاد یا افزایش صمیمیت در تعاملات شود را بسیار پسندیده میداند. همه‌ی ما حداقل یکی از احادیث معصومین در این مورد را شنیده‌ایم. اینکه که اگر خانم لیوان آبی دست همسر خود دهد چه ثوابی دارد یا اگر آقا در کارهای منزل به بانو کمک کند یا کنار خانواده به گفتگو بنشیند چه ثوابی و .... و از همه زیباتر شاید این توصیف از همسرا ن پیامبر مهربانیها، محمد مصطفی(ص) است که در تاریخ ثبت شده است. اینکه پیامبر به همسر خود می‌فرموده است کنار من بنشین و با من سخن بگو! همسر ایشان اینگونه وصف کرده‌اند: "زمانی که ما برای پیامبر(ص) سخن می‌گفتیم، ایشان گویا فارغ از تمام مسؤلیت‌های حاکم دنیای اسلام بودن، تمام توجهشان به ما بود تا زمانی که بانگ اذان بلند می‌شد و ایشان برای نماز آماده‌ می شدند". بسیار روشن است که تمام این کارهایی که پیشوایان اسلام بر آن تاکید داشته‌اند چه میزان اثری در ماندگاری صمیمیت دارد. مداومت بر موارد زیر هم در این مورد کابردی است:

1. همان میزان که قبل از انتخاب همسر، باید به اصطلاح، با چشمانی باز عمل کرد و تمام کاستی‌های احتمالی طرف مقابل را با دقت مورد توجه قرار دارد، بعد از ازدواج این معادله برعکس‌می شود.

" بانو، آقای محترم؛ بعد از ازدواج، چشمان خود را بر کاستی‌های همسر خود ببندید. حتی زیرچشمی هم نگاه نکنید!!!"

2.به سلیقه طرف مقابل احترام بگذارید. لیستی از علاقه‌مندی‌ها و ناخوشایندی‌های او تهیه کنید و هر بار آن را به‌روزرسانی کنید. همواره  و در هر تصمیم‌گیری، حتی موارد کوچک مانند رنگ لباس یا پخت غذا ، آن لیست را مد نظر داشته باشید.

" احترام به علاقه‌مندی‌های طرف مقابل در صمیمیت جادو می‌کند!"

3.بانوی محترم؛ زیاد در کارهای همسرتان تفحص نکنید!  یکی از مواردی که به شدت به صمیمیت ضربه‌می زند، احساس بدِ زیر ذره بین بودن است.

4.زمانی را در طول هفته برای انتقاد منطقی و دوستانه، از عملکرد یکدیگر در نظر بگیرید. یک زمان مشخص و بدون تغییر! با این کار می‌دانید که زمانی برای تخلیه‌ی هیجان انتقاد خود دارید و مجبور نیستید به محض ورود به خانه اگر خانم هستید شروع به انتقاد و گله از وضعیت خانه و کارهای همسرتان بکنید و اگر آقا هستید، بار خستگی‌های بیرون از منزل را با انتقاد از وضعیت خانه و رفتارهای خانم، زمین بگذارید.

" بگذارید لحظات شیرین ورود به خانه، برای هر دو نفر شما با انتقاد، رنگ تلخی و دلزدگی به خود نگیرد."

5.از معچزه‌ی خلاقیت غافل نشوید. همواره در فکر ایجاد یک لحظه‌ی شگفت‌انگیز باشید. با این کار همسر شما، همواره منتظر یک کار جدید و جالب است و این چیزی نیست جز حس زیبای جوشش و شادابی!

6.مورد بالا را میتوانید با معجزه‌ی "ورود به خانه" هم تلفیق کنید. ورود هر آقا به منزل، یک معجزه و نقطه‌ی عطف است. از آن غافل نشوید! اگر ورود به خانه با زیباترین احساست و هر روز با تنوع همراه باشد، منجر به خاطره سازی‌های شیرینی میشود که مرور آن صمیمیت را دوچندان‌می کند.

7. خاطره‌سازی کنید. همواره در فکر ساختن یک خاطره‌ی شیرین در ذهن طرف مقابل باشید. خاطره‌سازی تاثیر بینهایت مهمی در روابط دارد. شاید شما هم این مورد را تجربه کرده‌اید که در لحظات سخت زندگی و در زمان‌هایی که موج زندگی خلاف احساسات شماست، مرور خاطره‌های اول آشناییبا همسرتان چه اثر بسزایی در "بازگشت به زندگی" دارند.

8. و کلام آخر :

" بانو، آقای محترم؛ همسری که امیدآفرین است و همواره به لحظه‌های با هم بودن، رنگ امید ‌می‌زند، برای همسر خود، فوق العاده دلنشین و دوست داشتنی است ."

این موارد را در زندگی خود مرور کنید و میزان کارایی آن را با ما در میان بگذارید. نظرات شما، در نوع ارائه‌ و سمت و سوی مطالب بعدی، به ما کمک خواهد کرد.

در پناه خدا